Nettipsykiatri

1. päivä – Itsekunnioitus

Tervetuloa aloittamaan 10 päivän muutos. Tänään on ohjelmassa yksi toiminnallinen harjoitus, joka liittyy itsekunnioitukseen.

Monet ihmiset ovat tottuneet siihen, että heitä arvostetaan sen perusteella, mitä he suorittavat ja saavuttavat, miten he menestyvät ja miten he miellyttävät muita. Toisin sanoen oma arvo ja hyväksyttävyys yhdistetään siihen, mitä ulkoisia asioita suoritetaan ja mitä muut ihmiset ovat suorituksista mieltä. Tätä kutsutaan suorituskeskeiseksi asenteeksi. Se on hyvin yleinen asenne, mutta siihen liittyy hyvinvoinnin ja onnellisuuden kannalta huomattavia ongelmia. Suorituskeskeinen ihminen on saavutustensa ja niitä arvioivien ihmisen armoilla. Suorittamalla on lähes mahdotonta saavuttaa pitkäaikaista hyvinvoinnin tilaa.

Suorituskeskeiselle asenteelle on olemassa vaihtoehto. Se on itsekunnoitus. Itsekunnioitus perustuu siihen, että ihminen tekee nykyhetkessä oikeita asioita riittävän hyvin ja arvostaa itseään niistä.

Tämänpäiväisessä harjoituksessa suorittaminen, aikaansaannokset, tulokset ja saavutukset ovat epäolennaisia asioita. Myöskään aiemmat tekemisesi tai tekemättä jättämiset eivät ole olennaisia asioita. Harjoituksessa pyritään riittävän hyvään tekemiseen. Riittävän hyvä tekeminen on asioiden tekemistä kunnolla – ei huolimatonta hutilointia, mutta ei myöskään perfektionistista hiomista ja puunaamista. Tehdään mieluummin vähän asioita hyvin sen sijaan että tehtäisiin paljon asioita huonosti. Keskitytään siihen, mitä tehdään, eikä keskitytä siihen, mitä ei olla tekemässä. Ja sitten arvostetaan omaa itseä tuosta riittävän hyvästä tekemisestä.

Miksi sinun kannattaa toimia näin? Ihmisen käsitys omasta arvostaan perustuu paljolti siihen, kuinka hyödylliseksi ja tarpeelliseksi hän arvioi itsensä. Ihminen voi joko saada muilta palautetta hyödyllisyydestään ja tarpeellisuudestaan tai sitten ihminen voi tehdä kunnollisia ja oikeamielisiä tekoja ja tietää olevansa hyödyllinen ja tarpeellinen. Ihmiset, jotka perustavat itsetuntonsa ja omanarvontuntonsa siihen, mitä mieltä muut ovat heistä, ovat yleisesti ottaen onnettomampia kuin ihmiset, jotka arvostavat omia tekojaan – olivatpa nuo teot sitten pieniä tai isoja. Kunnolla tekeminen on vakuutus hyvinvoinnillesi, koska aina kun ihminen voi sanoa itselleen rehellisesti, että hän on tehnyt asiat hyvin, hän voi arvostaa itseään riippumatta ulkoisista arvioista.

Tehtävänäsi on tänään keskittyä tekemään yksi asia hyvin. Se voi olla vaikka hampaiden pesu tai aamupalan tekeminen, kävelylenkki tai teen keittäminen. Se voi olla mitä tahansa, mutta olennaista siinä on se, että keskityt tekemään asian riittävän hyvin. Ei siis huolimatonta hutilointia eikä myöskään perfektionistista hiomista tai nipottamista. Lopputulos ei ole nyt olennainen asia, ainoastaan se on tärkeää, että päätät tehdä asian riittävän hyvin ja pysyt tässä päätöksessä koko toiminnan ajan. Jos sinut keskeytetään tai keskittymisesi herpaantuu, niin ei hätää: aloita toiminta uudelleen siitä, mihin jäit, kun siihen on mahdollisuus. Toiminnan loputtua kirjaimellisesti taputa itseäsi olkapäälle ja sano ”Hyvin tehty”.

Takaisin edelliselle sivulle.