Nettipsykiatri

4. päivä – Tunnekirje

Tänään aloitetaan tunnekirjetyöskentely.

Tunnekirjemenetelmä (1) auttaa selkiyttämään omia tunteita ja niiden syitä. Menetelmän avulla muodostetaan kuvitteellinen tilanne, jossa ihminen voi avautua omista tunteistaan totaalisen rehellisesti tietäen, että hän saa hyväksyvän ja lämpimän vastaanoton. Tunnekirjettä ei todellisuudessa lähetetä kenellekään, vaan se pysyy kirjoittajan henkilökohtaisena asiana. Tunnekirjeessä ei ole olennaista se, näyttääkö se  hyvältä ja mitä joku muu siitä ajattelisi. Jokainen asia, joka ponnahtaa mieleen kirjoittaessa on kirjoittamisen arvoinen olipa sitten kyseessä pikkujuttu tai kerrostalon kokoinen asia. Tunteet, joista kirjeissä kerrot, on voitu kokea äskettäin tai vuosia sitten.

Tunnekirjetehtävässä kirjoitetaan yhteensä kolme eri kirjettä, joista ensimmäinen tehdään tänään. Kaksi muuta tehdään ohjelman 5. ja 6. päivänä.  Jokaista kirjettä kirjoittaessa kannattaa pyrkiä siihen, että tehtävän voi tehdä rauhallisissa olosuhteissa. Ole mieluiten omissa oloissasi, pistä puhelin äänettömälle jne.

Ensimmäinen tunnekirje, joka tehdään tänään, kirjoitetaan jommalle kummalle omista vanhemmista tai heille molemmille. Vastaavasti voit osoittaa kirjeen myös jollekin hyvälle ystävälle tai muulle luotettavaksi kokemallesi henkilölle. Kirjeelle on valmis pohja, jonka mukaan kirjoitustyössä edetään ja jonka löydät sivun alaosasta.

Kirje osoitetaan siis omille vanhemmille tai jollekin muulle läheiselle henkilölle. Ensimmäisessä kappaleessa perustellaan, miksi kirjoitat kirjeen. Sitten aletaan käsitellä erilaisia tunnetiloja, joista ensimmäinen on viha ja ärtymys. Kirjoitetaan kaikista niistä asioista, jotka aiheuttavat nyt vihaa tai ärtymystä tai ovat aiemmin aiheuttaneet vihaa tai ärtymystä. Vihan tai ärtymyksen aiheuttajana voi olla kirjeen vastaanottaja tai yhtä lailla kuka tahansa muu. Tämän jälkeen käsitellään pelkoa. Sama tehdään syyllisyyden ja häpeän tunteiden suhteen. Sitten kerrotaan vähätellyksi ja mitätöidyksi tulemisen tunteista ja sen jälkeen katkeruudesta, jota mahdollisesti tuntee tai on tuntenut. Tämän jälkeen pyydetään anteeksi, jos on asioita, joita haluaa pyytää anteeksi. Ja sitten vielä kirjoitetaan niistä asioista, joita on oikeasti halunnut tai haluaa tällä hetkellä. Kirje allekirjoitetaan. Se luetaan kertaalleen läpi ja pistetään talteen sellaiseen paikkaan, mistä sitä ei löydä kukaan muu kuin sinä. Tarvitse kirjettä seuraavana päivänä.

Kirje kirjoitetaan seuraavalla kaavalla:

Hei ….(vastaanottajan nimi)

Kirjoitan sinulle, koska… (esim. jotakin on jäänyt on sanomatta tai haluan selkiyttää ajatuksiani)

Olen tuntenut vihaa ja ärtymystä… (kirjoita mistä asioista)

Olen tuntenut pelkoa…(kirjoita mistä asioista)

Olen tuntenut syyllisyyttä…(kirjoita mistä asioista)

Olen tuntenut häpeää…(kirjoita mistä asioista)

Olen tuntenut tulleeni vähätellyksi ja mitätöidyksi…(kirjoita mistä asioista)

Olen tuntenut katkeruutta…(kirjoita mistä asioista)

Pyydän anteeksi, että…(kirjoita mitä)

Se, mitä todella haluan, on että…(kirjoita mitä)

Terveisin/Rakkaudella…..(oma nimi)

Esimerkkikirjesarja.

Takaisin edelliselle sivulle.

Viite:
(1) John Gray: Miten saat mitä haluat ja haluat sitä mitä sinulla on. (2000)