Nettipsykiatri

Tasapainoisen ajatusmallin muodostaminen

Virheellinen ajattelumalli voidaan korvata tasapainoisella ajatuksella. Tasapainoinen ajatus on jotakin rauhoittavaa ja vapauttavaa. Se on sisällöltään jotakin sellaista, mitä toivoisit kuulevasi henkilöltä, jota arvostat (esim. paras ystävä) silloin, kun virheellinen ajattelumalli kaikkein pahiten ahdistaa sinua. Tasapainoista ajatusta tulisi ajatella aktiivisesti aina, kun virheellinen ajattelumalli aktivoituu, mutta myös muulloin – mieluiten useita kertoja päivässä.

Alla on ehdotuksia tasapainoisista ajatuksista. Tehtäväsi on muokata itsellesi sopiva tasapainoinen ajatus ja kirjoittaa se paperille. Tasapainoinen ajatus tulee opetella ulkoa. Paperia kannattaa lisäksi säilyttää lompakossa tai käsilaukussa niin, että saat sen tarvittaessa nopeasti käyttöön.

Suorittamispakkoa tasapainottava ajatus: Joskus saan aikaan tuloksia ja joskus en. Olen molemmissa tapauksissa hyödyllinen, hyvä, arvostettava ja hyväksyttävä. Olen silloinkin turvassa, kun en saa aikaan tuloksia ja suorituksia. Hyvät tulokset eivät ole välttämättömiä. Se riittää, että pyrin tekemään asiat riittävän hyvin.

Epäonnistumisen välttämispakkoa tasapainottava ajatus: Joskus en tee virheitä ja joskus teen virheitä. Olen molemmissa tapauksissa hyödyllinen, hyvä, arvostettava ja hyväksyttävä. Olen silloinkin turvassa, kun erehdyn tai kun teen virheitä. Se riittää, että pyrin tekemään asiat kunnolla.

Vetäytymispakkoa tasapainottava ajatus: Kaikki tulevat joskus torjutuiksi ja arvostelluiksi. Se voi olla epämiellyttävää, mutta torjutuksi tai arvostelluksi tuleminen ei tarkoita, että olisin huono, arvoton tai ei-hyväksyttävä. Vaikka tulisin torjutuksi tai arvostelluksi, olen silti hyödyllinen, hyvä, arvostettava ja hyväksyttävä. Olen silloinkin turvassa, kun erehdyn tai kun teen virheitä. Se riittää, että pyrin tekemään asiat kunnolla. Kohtelen muita kohteliaasti ja oikeudenmukaisesti, mutta saan toimia omalla tavallani. Se riittää.

Miellyttämispakkoa tasapainottava ajatus: On ihmisiä, jotka pitävät minusta ja luultavasti on myös ihmisiä, jotka eivät pidä minusta. Ja niin kuuluukin olla. Vaikka kaikki ihmiset eivät pitäisi minusta, olen silti turvassa. Vaikka kaikki ihmiset eivät pitäisi minusta, olen silti hyödyllinen, hyvä, arvokas ja hyväksyttävä. Pyrin toimimaan muita ihmisiä ja itseäni kohtaan kohtuullisesti ja oikeudenmukaisesti. Se riittää.

Huomionhakupakkoa tasapainottava ajatus: Mikään ei ole pielessä, vaikka en olekaan huomion keskipisteessä juuri nyt. Se, että minua ei huomata, ei tarkoita sitä että olisin huono, arvoton tai ei-hyväsyttävä. Minua ei nyt huomata ja olen hyödyllinen ja turvassa. Pyrin toimimaan kunnollisesti ja oikeudenmukaisesti sosiaalisissa tilanteissa. Se riittää.

Kontrollointipakkoa tasapainoinottava ajatus: Kaikkien asioiden kontrollointi ei ole mahdollista eikä järkevää. Jos teen virheitä, olen silti hyödyllinen, hyvä, arvostettava ja hyväksyttävä. Se riittää, että pyrin toimimaan riittävän hyvin siinä mitä teen, mutta en ryhdy pikkutarkkaan hiomiseen ja perfektionismiin. Olen riittävä juuri nyt.

Ripustautumispakko tasapainottava ajatus: Osaan tehdä monia asioita itse ja pystyn oppimaan asioita, joita en osaa tehdä tällä hetkellä. Vaikka kukaan ei tekisikään asioita puolestani, olen silti hyödyllinen, hyvä, arvostettava ja hyväksyttävä. Vaikka kukaan ei suojelisikaan minua, olen silti turvassa. Pyrin toimimaan kunnollisesti ja oikeudenmukaisesti kaikissa tilanteissa. Siitä hyvästä voin olla ylpeä itsestäni ja tyytyväinen itseeni – tuli mitä tuli.

Riippumattomuuspakkoa tasapainoinottava ajatus: On tilanteita, joissa tarvitsen muita ja on tilanteita, joissa en tarvitse muita. Vaikka tarvitsen joskus muiden apua, olen silti hyödyllinen, hyvä, arvostettava ja hyväksyttävä. Vaikka tarvitsen joskus muiden apua, olen silti turvassa.