Nettipsykiatri

Terveelliset elämäntavat

Säännöllisyys

  • Tee oikeita asioita oikeaan aikaan. Yöllä nukutaan (tai ainakin ollaan sängyssä) ja päivällä ollaan hereillä.
  • Syö säännöllisesti sopivan kokoisia aterioita. Syö päivän aikana ainakin aamupala, lounas ja päivällinen.

Uni

  • Pyri riittävään yöuneen.
  • Mene nukkumaan joka ilta suurin piirtein samaan aikaan ja nouse sängystä joka aamu samaan aikaan. Tee näin myös viikonloppuna.

Liikunta

  • Harrasta sellaista liikuntaa, jossa hengästyt ja hikoilet, ainakin kaksi kertaa viikossa vähintään puoli tuntia tai noudata Nettipsykiatrin liikuntaohjelmaa tai jotakin muuta liikuntaohjelmaa.

Ravinto ja vitamiinit

  • Runsaasti kasviksia, hedelmiä ja marjoja
  • Täysjyväleipää
  • Käytä rasvana rypsiöljyä tai rypsiöljyä sisältävää margariinia (sisältää runsaasti omega-3-rasvahappoja)
  • D-vitamiinia 20 mikrog päivässä

Ei alkoholia eikä muita päihteitä

  • Jos elämässäsi on hankala vaihe, älä käytä alkoholia enempää kuin 2 ravintola-annosta mietoa alkoholia kerran viikossa, mieluiten ei lainkaan.
  • Tasaisempanakin ajanjaksona pidä alkoholinkäyttö vähäisenä.
  • Älä käytä mitään huumeita tai muita päihteeksi kelpaavia aineita. Tämä koskee myös rauhoittavia lääkkeitä, unilääkkeitä ja vahvoja kipulääkkeitä, joiden käytöstä et ole sopinut lääkärin kanssa.

Reilut sosiaaliset suhteet

  • Älä käytä muita hyväksi äläkä anna muiden käyttää sinua hyväksi.